Bahan Bantu Pemulihan

 
Menurut  Ishak Haron (2004) terdapat dua mazhab besar tentang cara kanak-kanak mulamembaca; Beliau mendefinisikan bacaan sebagai tentang bagaimana kanak-kanak mengenal dan mentafsir simbol-simbol tulisan dan memberi makna kepadanya. 

Mazhabpertama merujuk kepada perspektif linguistik yang berasaskan kepada anggapan bahawa bahasa terdiri daripada ‘bunyi’ dan adunan bunyi yang menjadi perkataan.Mazhab ini mengajar kanak-kanak membaca bermula dengan menghafal simbol-simbol yang mewakili bunyi asas ini (fonem), iaitu huruf abjad dan bunyi-bunyi huruf tersebut.Kaedah ini juga dikenali sebagai pendekatan fonik. Di Malaysia kaedah ini sinonim dengan kaedah abjad iaitu kaedah mengenal nama-nama huruf yang digunakan dalam tulisanbahasa Melayu. Kaedah ini menegaskan hafalan-hafalan yang agak kurang bermakna bagi kanak-kanak.


Huruf dan Bunyi

Huruf
Bunyi
Huruf
Bunyi
a
aaaaa
n
en
b
beh
o
ooooo
c
ceh
p
peh
d
deh
q
qeh
e
eeeee
r
reh
f
feh
s
sss
g
geh
t
teh
h
heh
u
uuuuu
i
iiiii
v
veh
j
jeh
w
weh
k
keh
x

l
el
y
yeh
m
em
z
zeh

Mazhab kedua berasaskan kepada teori psikologi kognitif yang beranggapan bahawa
kanak-kanak belajar bahasa melalui ‘perkataan-perkataan’ dan ayat yang bermakna
kepadanya. Murid-murid membaca bermula dengan melihat seluruh perkataan dan ayat
yang bermakna.Kaedah ini dikenali sebagai kaedah seluruh perkataan (whole word) atau
Pemulihan Bacaan Page 5

Dalam ruangan ini, saya membahagikan bahan bantu pemulihan kepada beberapa kemahiran iaitu
  • -          Mengenal abjad kecil
  • -          Mengenal abjad besar 
  •              Suku kata terbuka KV
  • -          Perkataan KV + KV
  •    
    abjad kecil 
    Huruf Kecil
    abjad besar 
    Huruf besar
    kad vokal
    Huruf Vokal
    carta suku kata
    Carta Suku Kata
    diagraf 
    Diagraf
    diftong 
    Diftong
    vokal berganding
    Vokal Berganding
    suku kata KVKK
    Perkataan KVKK

No comments:

Post a Comment